Rotary Haaksbergen

Openbaar

Combi Terminal

door

Wat hebben zout, bier en koffie met elkaar te maken? Bij de Inland Terminals Group in Hengelo (voorheen CTT) kunnen ze dat haarfijn vertellen. Gisteravond waren we te gast bij Annemarie Withag-Terpstra die ons liet zien dat met gezond ondernemerschap, innovatielef en Twentse nuchterheid een indrukwekkend bedrijf uit de grond is gestampt.

Met veel data (sensoriek, camera’s, interfaces) en complexe algoritmen worden de logistieke stromen in goede banen geleid. Een vrachtwagen met een container bijvoorbeeld wordt op 5 km voor aankomst op de terminal al gedetecteerd en dat leidt tot een reeks van triggers en acties die uiteindelijk maken dat die container op tijd en in de juiste volgorde op het schip wordt geladen.

Via het Twentekanaal en de IJssel en een reeks van inland terminals -en natuurlijk de Rotterdamse zeehaven- zijn deze belangrijke knooppunten van watertransport en overslag met elkaar verbonden.

Annemarie Withag liet concreet zien wat de impact is van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen voor CTT, voor bedrijven en uiteindelijk ook voor consumenten. Bijvoorbeeld als de waterstand in het Twentekanaal niet hoog genoeg is door te weinig afwatering. Of als op de IJssel alleen maar recreatieverkeer zou mogen varen. Of als bruggen en sluizen door onderhoud niet kunnen worden gebruikt.

We willen allemaal gevulde schappen in de winkels en next-day/same day deliveries en dat kan alleen maar met een uitgekiend logistiek netwerk van ketenpartners. Vaak is die vanzelfsprekendheid voor de eindgebruiker een gegeven maar alleen bij calamiteit als die van de Evergreen komt aan de oppervlakte wat een enorme verstoringen dergelijke calamiteiten met zich meebrengen.

De Twentse partners in logistiek, samen met de wetenschap, hebben laten zien hoe een succesvolle keten kan werken.

Rotary acties

Bekende acties die regelmatig worden gehouden zijn:

• Sterrenstralen: de grote kerstactie voor kinderen in de knel die jaarlijks enkele tienduizenden euro's opbrengt en rechtstreeks wordt besteed aan kinderen in het verzorgingsgebied die een kado hard nodig hebben.
  • Jeugdmiddag Meimarkt: als onderdeel van de jaarlijkse Meimarkt in Haaksbergen de belevingsmiddag met speel-, doe- en kennismogelijkheden voor kinderen tot 14 jaar.
  • Santa Run: in december een fun run waarbij de deelnemers, verkleed als kerstman, een parcours (hard)lopen rondom de Markt in Haaksbergen voor het goede doel.

Geschiedenis Rotaryclub EHN

Rotaryclub Eibergen-Haaksbergen-Neede (EHN) maakt deel uit van de landelijke en internationale Rotary-beweging. Onze club is ruim 25 jaar geleden ontstaan uit Rotaryclub Neede. Dat betekent dat de plaatsen Eibergen, Neede en Haaksbergen 2 clubs hebben die hun leden uit die 3 plaatsen betrekken.

DNA van de club

De Rotaryclub EHN is een breed samengesteld gezelschap, zoals het hoort. Wij hebben jonge dertigers die lid zijn, maar ook kwieke zeventigers en tachtigers die volop meedoen. De vrouwelijke leden zijn nog wel in de minderheid maar het scheelt niet veel.

Wat is Rotary?

Rotary een samenstel van lokale clubs met leden die wekelijks samenkomen. Naast gezelligheid is zeker zo belangrijk als club maatschappelijk relevant te zijn.
Door hun beroepsmatige achtergrond, en hun netwerk, kunnen leden van betekenis zijn voor het realiseren van steun voor goede doelen.
Het logo van de Rotary is niet voor niets een tandwiel. Een tandwiel brengt beweging over of zorgt dat iets van snelheid of richting verandert. Dat is precies wat we willen bereiken.

Rotary concreet in cijfers (2017)

• Bijna 2 miljoen euro (€ 1,923.000) is ingezameld voor lokale Nederlandse projecten
  • Ruim een half miljoen euro (€ 531.000) voor steun aan internationale projecten

Dit geld is bijeengebracht door de inzet van

• 17.542 Rotarians
  • bij 1.503 evenementen en acties
  • door 451 clubs in Nederland

In de wereld behoort Rotary tot de top 5 beste NGO's (Niet-gouvernementele organisatie). Voor elke euro die wordt ingezameld komt meer dan 90% terecht bij het goede doel.

Bijeenkomsten donderdagavond

We hebben een vaste plaats waar we wekelijks bijeenkomen. Binnen Rotary zijn er ontbijtclubs, middagclubs en avondclubs. Onze club is een avondclub die op donderdagavond van 18:00 - 20:00 uur bij elkaar is. Sinds een aantal jaren vergaderen en eten we in de Blanckenborgh.