Met veel data (sensoriek, camera’s, interfaces) en complexe algoritmen worden de logistieke stromen in goede banen geleid. Een vrachtwagen met een container bijvoorbeeld wordt op 5 km voor aankomst op de terminal al gedetecteerd en dat leidt tot een reeks van triggers en acties die uiteindelijk maken dat die container op tijd en in de juiste volgorde op het schip wordt geladen.
Via het Twentekanaal en de IJssel en een reeks van inland terminals -en natuurlijk de Rotterdamse zeehaven- zijn deze belangrijke knooppunten van watertransport en overslag met elkaar verbonden.
Annemarie Withag liet concreet zien wat de impact is van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen voor CTT, voor bedrijven en uiteindelijk ook voor consumenten. Bijvoorbeeld als de waterstand in het Twentekanaal niet hoog genoeg is door te weinig afwatering. Of als op de IJssel alleen maar recreatieverkeer zou mogen varen. Of als bruggen en sluizen door onderhoud niet kunnen worden gebruikt.
We willen allemaal gevulde schappen in de winkels en next-day/same day deliveries en dat kan alleen maar met een uitgekiend logistiek netwerk van ketenpartners. Vaak is die vanzelfsprekendheid voor de eindgebruiker een gegeven maar alleen bij calamiteit als die van de Evergreen komt aan de oppervlakte wat een enorme verstoringen dergelijke calamiteiten met zich meebrengen.
De Twentse partners in logistiek, samen met de wetenschap, hebben laten zien hoe een succesvolle keten kan werken.