Rotary Haaksbergen

Openbaar

Maatschappelijke organisaties en serviceclubs poetsen voor Oekrainse vluchtelingen

door

De voormalige basisschool Dr. Ariens in Haaksbergen is deze week opgeknapt om als huisvesting te kunnen dienen voor Oekrainse vrouwen en hun kinderen. Diverse organisaties hebben de handen ineen geslagen om de basisschool leefbaar te maken. Volgende week is de bedoeling dat goederen worden ingezameld. In een groot bestand is vastgelegd aan welke spullen exact behoefte is zodat een goede inrichting mogelijk is. In het weekend voor Pasen worden de eerste vrouwen en kinderen verwacht.

Rotary acties

Bekende acties die regelmatig worden gehouden zijn:

• Sterrenstralen: de grote kerstactie voor kinderen in de knel die jaarlijks enkele tienduizenden euro's opbrengt en rechtstreeks wordt besteed aan kinderen in het verzorgingsgebied die een kado hard nodig hebben.
  • Jeugdmiddag Meimarkt: als onderdeel van de jaarlijkse Meimarkt in Haaksbergen de belevingsmiddag met speel-, doe- en kennismogelijkheden voor kinderen tot 14 jaar.
  • Santa Run: in december een fun run waarbij de deelnemers, verkleed als kerstman, een parcours (hard)lopen rondom de Markt in Haaksbergen voor het goede doel.

Geschiedenis Rotaryclub EHN

Rotaryclub Eibergen-Haaksbergen-Neede (EHN) maakt deel uit van de landelijke en internationale Rotary-beweging. Onze club is ruim 25 jaar geleden ontstaan uit Rotaryclub Neede. Dat betekent dat de plaatsen Eibergen, Neede en Haaksbergen 2 clubs hebben die hun leden uit die 3 plaatsen betrekken.

DNA van de club

De Rotaryclub EHN is een breed samengesteld gezelschap, zoals het hoort. Wij hebben jonge dertigers die lid zijn, maar ook kwieke zeventigers en tachtigers die volop meedoen. De vrouwelijke leden zijn nog wel in de minderheid maar het scheelt niet veel.

Wat is Rotary?

Rotary een samenstel van lokale clubs met leden die wekelijks samenkomen. Naast gezelligheid is zeker zo belangrijk als club maatschappelijk relevant te zijn.
Door hun beroepsmatige achtergrond, en hun netwerk, kunnen leden van betekenis zijn voor het realiseren van steun voor goede doelen.
Het logo van de Rotary is niet voor niets een tandwiel. Een tandwiel brengt beweging over of zorgt dat iets van snelheid of richting verandert. Dat is precies wat we willen bereiken.

Rotary concreet in cijfers (2017)

• Bijna 2 miljoen euro (€ 1,923.000) is ingezameld voor lokale Nederlandse projecten
  • Ruim een half miljoen euro (€ 531.000) voor steun aan internationale projecten

Dit geld is bijeengebracht door de inzet van

• 17.542 Rotarians
  • bij 1.503 evenementen en acties
  • door 451 clubs in Nederland

In de wereld behoort Rotary tot de top 5 beste NGO's (Niet-gouvernementele organisatie). Voor elke euro die wordt ingezameld komt meer dan 90% terecht bij het goede doel.

Bijeenkomsten donderdagavond

We hebben een vaste plaats waar we wekelijks bijeenkomen. Binnen Rotary zijn er ontbijtclubs, middagclubs en avondclubs. Onze club is een avondclub die op donderdagavond van 18:00 - 20:00 uur bij elkaar is. Sinds een aantal jaren vergaderen en eten we in de Blanckenborgh.